Електрически автомобили: базови технически познания
Електрическият мотор обяснен просто
Подробности за електромотора
Интересна информация за електрическите автомобили
Как работи електрическият мотор?
Електрическият мотор преобразува електрическия ток в кинетична енергия. При това го прави много по-ефективно отколкото двигател с вътрешно горене. В хибридния автомобил, електрическият мотор работи в съчетание с двигателя с вътрешно горене, а това спомага за намаляване на разхода на гориво.
Електрическият мотор има много по-проста конструкция от двигателя с вътрешно горене, освен това е по-лек. В него променящи се магнитни полета водят до създаване на движение. За да бъдем по-прецизни, статорът постоянно променя магнитното си поле, създадено с електричеството от батерията. Роторът позициониран във вътрешността на статора има друго магнитно поле което, постоянно се привлича и отблъсква с това на статора. Това предизвиква въртене и води до задвижване на колелата и съответно на автомобила.
Какви видове електрически автомобили съществуват?
Има чисто електрически автомобили (BEV), plug-in хибриди (PHEV) и пълни хибриди (SHEV).
Хибридите имат двигател с вътрешно горене, който получава подкрепа от електрически мотор. В случаите на plug-in хибридите батерията може да се зарежда от външен източник, от рекуперация (регенериране на спирачната енергия) и от двигателя, а при пълните не може да се зарежда от външен източник. Автомобилите с акумулатор с допълнителен малък двигател с вътрешно горене и генератор се наричат „удължители на пробега“. В този случай двигателят с вътрешно горене се стартира само за да генерира допълнително електричество за батерията.
В Opel електрическите автомобили имат литиево-йонни батерии, тъй като материалите от който са в достатъчни количества и имат най-висока ефективност за зареждане. Батерията на електрическия автомобил включва отделни модули, които могат да бъдат заменяни индивидуално и от своя страна са съставени от множество литиево-йонни клетки. Колкото повече модули, толкова по-висок е пробегът на автомобила. Модерните системи разчитат на клетки от т.нар. тип „торбичка“, подобни като конструкция на тези в мобилните телефони. В допълнение към т.нар. „високоволтови акумулатори“ има и 12-волтов, който захранва приборите в автомобила.