Skip To Content
Разход на енергия

Потреблението на електричество на електромобилите

Разберете колко достъпно е зареждането на електрическия ви автомобил, какви са предимствата в сравнение с автомобилите с двигател с вътрешно горене и как можете да намалите консумацията на електроенергия

Ето колко ефективни за електрическите автомобили

Електрическият автомобил, наред с другото печели точки и за ефективността на своето задвижване: електрическият мотор преобразува около 80 процента от подадената електрическа енергия в движение. Ако отчетете загубите, които възникват при зареждане на батерията и осигуряването на електричество, получавате коефициент на полезно действие от  64 процента. Това означава, че електрическият автомобил е около три пъти по-ефективен от превозното средство с конвенционален двигател с вътрешно горене – коефициентът на полезно действие на бензиновия двигател е само около 20 процента при нормални условия на шофиране.

Потребление на електрическа енергия сравнено с потребление на бензин

Ако можете да зареждате евтино електрическия си автомобил у дома, можете да пътувате много по-евтино, отколкото с автомобил с двигател с вътрешно горене. Например, зареждането на Opel Corsa-e с батерия от 50 кВтч ще ви струва около 25 лева и по този начин е значително по-евтино от зареждането на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Като цяло електрическият автомобил е значително ефективен от автомобил с бензинов двигател. Последният изисква около три пъти повече енергия за изминаване на същото разстояние. Това се дължи главно на факта, че двигателите с вътрешно горене имат много по-ниска ефективност – голяма част от енергията, генерирана по време на горенето в цилиндрите, просто се губи във вид на разсеяна топлина. 

Колко електрическа енергия се консумира от вашата собствена зарядна станция?

Зареждането с помощта на вашата домашна зарядна станция има много предимства, тъй като няма допълнителна основна такса и разходи за измерване. Делът на електрическия автомобил от общото потребление на електроенергия на домакинството обаче не може лесно да бъде проследен в общата сметка. От друга страна можете свободно да избирате своя доставчик на електроенергия и да поддържате разходите за зареждане възможно най-ниски. Общите очаквани разходи зависят не само от батерията във вашето превозно средство, но и от вашата тарифа за електричество. 

Ето колко струва зареждането на електрическия ви автомобил

Ако зареждате електрическия си автомобил на собствен wallbox, плащате само средната цена за киловатчас битова електроенергия, т.е. 20 стотинки . При обществените зарядни станции цената е съответно по-висока: при тези за променливият ток (AC) цената е  около 5 до 10 цента на минута, при станция за бързо зареждане с постоянен ток тя може да достигне 70 стотинки на киловатчас.

Оптимизирайте вашия пробег

Ето как можете да намалите разхода на енергия на вашия електрически автомобил

Потреблението на електрически автомобил се определя в киловатчаса (кВтч) на 100 км. За Opel Corsa-e средната консумация на енергия (WLTP) е 16,8 кВтч, за Opel Mokka-e 18 – 17,4 кВтч.

Реалният разход обаче зависи от множество различни фактори: вашия личен стил на шофиране (колко агресивно шофирате), естеството на маршрута (планински път или равнинна местност), външната температура (зима или лято), използването на отопление или климатик и  допълнително тегло (колко човека има в колата).

Добрата новина, е че можете да следите текущото потребление на електрическа енергия по всяко време на пътуването. Освен това има начини да го намалите и така да си спестите разходи. Между другото WLTP, валиден в ЕС или данните на EPA в САЩ – предоставят реалистична оценка на пробега. 

Отопление и разход на енергия

Отоплението е един от основните консуматори на енергия в електрическия автомобил. През зимата пробегът може да бъде намален с между 10 и 30%. В някои екстремни случаи снижаването може да бъде и по-голямо, особено ако охладеният електрически автомобил трябва да се загрява няколко пъти на ден за кратки пътувания. Въпреки това, има няколко „трика“, които можете да използвате, за да противодействате на този ефект: Използвайте приложението Opel Connect, за да стоплите купето на своя електрически автомобил Opel преди да потеглите, докато все още е свързан към електрическата мрежа. В този случай електрическата енергия не идва от батерията. Използвайте режима за рециркулация на въздуха или дори само отоплението на седалката по време на шофиране – така се изразходва значително по-малко енергия.

Решаващ фактор: батерията

Потребление на електрическа енергия при производството на батерии

При производството на електрически автомобили производственият процес на акумулаторната батерия е най-важният фактор по отношение разхода на енергия. Все пак електрическите автомобили си остават несъмнено по-екологични и опазващи околната среда от бензиновите или дизеловите превозни средства: когато се използва германския енергиен микс при производство на електричество, електрическите автомобили могат бързо да се възползват изцяло от своите екологични предимства пред автомобилите с конвенционални силови агрегати.

Тъй като „зеленото електричество“ става все по-широко разпространено, енергийният баланс в производството на автомобила ще става все по-добър в бъдеще. „Вторият живот“ и последващото рециклиране на батериите също допринасят за техния положителен климатичен баланс. А ако зареждате своя електрически автомобил Opel изключително със зелено електричество, можете допълнително да промените уравнението.  

Най-висока енергийна плътност: литиево-йонната батерия

Пробегът на електрическия автомобил се определя преди всичко от капацитета на батерията. Всички електрически автомобили Opel са оборудвани с литиево-йонни батерии, тъй като имат най-висока енергийна плътност в сравнение с другите батерии. Това означава, че могат да съхраняват най-много енергия на килограм батерия. Между другото, капацитетът на нашите литиево-йонни батерии варира от 50 до 75 кВтч.

Тъй като енергийната плътност в акумулаторите на електрически автомобили се е удвоила през последните 10 години, можем да очакваме те да могат да изминават още по-големи разстояния в бъдеще. 

Още по темата за разхода на енергия

Колко изразходва един електрически автомобил на 100 км?

Консумацията на енергия на вашия електрически автомобил зависи от вашия стил на шофиране, външна температура, естеството на маршрута и натоварването. Все пак, стойността измерена по стандарта WLTP, който се основава на средни ежедневни условия на шофиране, ви дава добра първоначална информация. Разходът на Opel Corsa-e е около 16,8 кВтч на 100 километра (WLTP).

Колко струва да се "напълни" с ток?

Всичко зависи от това къде зареждате електрическия си автомобил: можете да го заредите особено евтино у дома, защото там плащате текущата цена на електроенергията от 20 стотинки/кВтч на киловатчас. Зареждането на публичните станции за бързо зареждане обаче е по-скъпо. Тук трябва да предвидите разходи от до 70 стотинки/кВтч. Дори и в този случай обаче, разходите са значително по-ниски от тези при зареждане на бензинов автомобил с гориво.

Колко киловатчаса може да съхранява един електрически автомобил?

Колко киловатчаса може да зареди вашият електрически автомобил зависи от капацитета на батерията: Opel предлага батерии от 50 кВтч и 75 кВтч. Най-бързият начин да ги заредите е на станция за бързо зареждане с постоянен ток. Но дори и при използване на станция с променлив ток има разлики в скоростта в зависимост от вида на зарядната станция – и разбира се също в зависимост от нивото на заряд на батерията. В интервала 20-80%, зареждането става по-бързо. Освен това зареждането се забавя при значително по-студено или по-горещо време от 20 градуса по Целзий навън.

Колко киловата мощност „поема“ един електрически автомобил за едно зареждане?

Колко киловата мощност „поема“ един електрически автомобил при зареждане зависи от източника на захранване и съответния кабел за зареждане: ако го зареждате в еднофазна wallbox система, батерията поема 3,7 или 4,6 кВт мощност, в трифазна wallbox система 11 или дори 22 кВт. На станциите за бързо зареждане вашият електрически автомобил може да зарежда с постоянен ток с мощност 50 или дори над 100 кВт – което означава че батерията ви се зарежда до 80 % за около 30 минути.